Aplikasi Permainan Tradisional Mapoh-Pohan Sebagai Metode Simulasi Pembelajaran Agama Hindu Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas IV Di SD Negeri 5 Sumerta Denpasar

Authors

  • Ni Luh Candra Erawati Institut Hindu Dharma Negeri Denpasar
  • I Wayan Lali Yogantara Institut Hindu Dharma Negeri Denpasar
  • I Nyoman Kiriana Institut Hindu Dharma Negeri Denpasar

Abstract

Lack of student interest in learning causes problems in the learning process. In dealing with this problem Sumerta 5 State Elementary School Denpasar applied traditional mapoh-pohan as a method of simulation of Hindu learning for class IV. The results showed (1) the form of traditional game mapoh-pohan as a learning method similar to the game of dragon snake but different in terms, language and song used (2) This method has several functions, namely: 1) educational function: increase participation, interest and achievement student learning, 2) social functions: improving students' social skills and teacher and student interpersonal relationships, 3) cultural preservation and 4) recreational media. (3) The values ​​contained in this method are: the formation of character (sportsmanship, honesty, independence, fieldwork, discipline and togetherness). Besides that, it also contained the values ​​of Hinduism, namely the cultivation of the teachings of chess paramita, and the teachings of satya.

References

Atmaja, I Made Nada. (2010). Etika Hindu. Surabaya: Paramita.
Fathoni, Abbdulrahmat. (2006). Metode Penelitian Dan Teknik Penyusunan Skripsi. Jakarta: Rineka Cipta.
Hariwijaya dan Triton. (2005). Pedoman Penulis Ilmiah Skripsi Dan Tesis. Yogyakarta: Tugu Publisher
Hasbullah, (2009). Dasar-Dasar Ilmu Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers.
Istiqomah, Nadia. (2014). Penerapan Permainan Tradisional Bebentengan Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Akuntansi Perusahaan Jasa Di Kelas XI IPS 3 SMA N 6 Tangerang Selatan. (Skripsi). Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, Univesitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah, Jakarta.
Juliantari, N. K., Sudarsana, I. K., Sutriyanti, N. K., Astawa, I. N. T., Putri, I. D. A. H., & Saddhono, K. (2018, November). Educational Games Based in Information Technology as Innovation Evaluation Activity in Learning. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1114, No. 1, p. 012041). IOP Publishing.
Mas, A.A. Gede Raka. (2013). Etika Susila Untuk Pelayanan Umat Manusia Sebuah Upaya Menciptakan Kebahagian. Surabaya: Paramita.
Noor, Juliansyah. (2011). Metodelogi Penelitian Skripsi, Tesis, Desertasi, dan Karya Ilmiah. Jakarta: Prenametode simulasi Group.
Sudarsana, I. K. (2018). Quality Improvement Of Early Childhood Education Through The Utilization Of Multimedia. Jurnal Penjaminan Mutu, 4(2), 174-183.
Sudijono, Anas. (2011). Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Sugiyono. (2013). Cara Mudah Menysusn Skripsi, Tesis dan Desertasi. Bandung: Alfabeta.
Taro, Made. (2002). Bunga Rampai Permainan Tradisional. Dinas Pendidikan Propensi Bali Proyek Peningkatan Mutu TK, SD.
Tim Penyusun. (2002). Kamus Istilah Agama Hindu. Denpasar: Pemerintah Provinsi Bali.
Tim Penyusun. (2008). Kamus Besar Bahasa Indonesia Pusat Bahasa. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.
Yamin, Moh. (2015). Teori Dan Metode Pembelajaran Konsepsi, Strategi Dan Praktik Belajar Yang Membangun Karakter. Malang .Citra Intrans Selaras.

Downloads

Published

30-06-2019

How to Cite

Candra Erawati, N. L., Lali Yogantara, I. W., & Kiriana, I. N. . (2019). Aplikasi Permainan Tradisional Mapoh-Pohan Sebagai Metode Simulasi Pembelajaran Agama Hindu Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas IV Di SD Negeri 5 Sumerta Denpasar. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(2), 368–383. Retrieved from https://jayapanguspress.penerbit.org/index.php/cetta/article/view/274

Issue

Section

Articles