Perancangan Desain Karakter Pada Buku Interaktif Satelit Bulan Untuk Anak Kelas 6 Sekolah Dasar

Authors

  • Kholifatus Sa'diyah Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Jawa Timur
  • Aris Sutejo Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Jawa Timur
  • Aninditya Daniar Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Jawa Timur

DOI:

https://doi.org/10.37329/metta.v4i4.3685

Keywords:

Character Design, Moon Satellite, 6th Grade Elementary School Children

Abstract

Learning about outer space, particularly satellites, is an important part of basic education that can foster motivation, curiosity, and interest in exploration among students. In the Semester Learning Plan (RPS) for Thematic Grade 6 Theme 8, the topic of the moon's satellite is often taught. However, this learning is often ineffective due to less creative teachers and inadequate learning media. Therefore, more engaging media is needed to increase student enthusiasm and understanding. This paper focuses on character design in the development of interactive book media about satellites for 6th-grade elementary school students. The method used is qualitative with qualitative descriptive analysis techniques. Primary data were obtained from interviews and observations, while secondary data were obtained from books and journals. The illustration design process includes determining the characteristics of each character, building character concepts, collecting references, determining design concepts, creating design alternatives, evaluating designs, and finalizing designs. Verbal and visual concepts are tailored to the target audience. The results of this design show that attractive interactive book media can enhance the understanding and interest of 6th-grade students in learning about outer space.

References

Adinda, R. E. (2023). Perancangan Buku Ilustrasi Lift The Flap Dan Pop Up Sebagai Edukasi Berani Mencegah Tindak Kekerasan Untuk Anak Usia 6-12 Tahun (Doctoral dissertation, UPN Veteran Jawa Timur).

Apriliani, S. P., & Radia, E. H. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Buku Cerita Bergambar Untuk Meningkatkan Minat Membaca Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 994-1003.

Arsyad, A. (2019). Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada

Dewayani, S. (2018). Panduan Pemilihan Buku Nonteks Pelajaran. Jakarta: ISBN

Effendi. (2007). Ilustrasi dan Cerpen. Ars, Jurnal Seni Rupa, 4(10).

Ghozalli, E. (2020). Panduan Mengilustrasi Dan Mendesain Cerita Anak Untuk Tenaga Profesional. Pusat Pembinaan Bahasa dan Sastra, Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, Republik Indonesia.

Goleman, D. (2004). Emotional Intelligence Kecerdasan Emosional Mengapa EQ Lebih Penting Daripada IQ. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama

Hermanudin, D. C., & Ramadhani, N. (2019). Perancangan Desain Karakter untuk Serial Animasi 2D Puyu to The Rescue dengan Mengadaptasi Biota Laut. Jurnal Sains Dan Seni ITS, 8(2), 227–233.

Ibda, F. (2015). Perkembangan Kognitif: Teori Jean Piaget. Intelektualita: Journal of Educattion Sciences and Teacher Training, 3(1), 27–38.

Limanto, D. A., Bangsa, P. G., & Christianna, A. (2015). Perancangan Buku Pembelajaran Interaktif Sejarah Peringatan Hari–Hari Perjuangan Nasional Untuk Anak Usia 6-11 Tahun. Jurnal DKV Adiwarna, 1(6), 17.

Loarid, J., Waluyanto, H. D., & Zacky, A. (2015). Perancangan Buku Cergam Interaktif Untuk Menumbuhkan Sikap Berpikir Kritis Anak Melalui Kebiasaan Membaca. Jurnal DKV Adiwarna, 1(6), 12.

Munadi, Y. (2019). Media Pembelajaran; Sebuah Pendekatan. Jakarta: Gaung Persada

Nurdyansyah. (2019). Media Pembelajaran Inovatif. Surabaya: UMSIDA Press

Oey, F. W., Waluyanto, H. D., & Zacky, A. (2013). Perancangan Buku Interaktif Pengenalan Dan Pelestarian Sugar Glider Di Indonesia Bagi Anak 7-12 Tahun. Jurnal DKV Adiwarna, 1(2), 11.

Sahir, S. H. (2021). Metodologi Penelitian. Yogjakarta: KBM INDONESIA.

Siregar, S. M., Utomo, B., & Marlina, L. (2020). Perancangan Buku Interaktif untuk Memperkenalkan Ragam Profesi Sebagai Sarana Pengembangan Minat Pelajar Usia Dini. Prosiding Konferensi Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat dan Corporate Social Responsibility (PKM-CSR), 3, 828-834.

Trimansyah, B. (2020). Panduan Penulisan Buku Cerita Anak. Pusat Pembinaan Bahasa dan Sastra, Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, Republik Indonesia. Tahun 2020.

Widadijo, T. W. (2017). 12 Prinsip Animasi Dalam Serial “Adit & Sopo Jarwo.” Jurnal Desain Komunikasi Visual, 1(1), 70–85.

Wijaya, P., Ardana, I. G. N., & Handoko, C. (2013). Perancangan Buku Ilustrasi Anak Berjudul Kerajaan Fantasi Indonesia Bertema Gotong Royong. Jurnal DKV Adiwarna, 1(2), 15.

Winkel, W. S. (2009). Psikologi Pengajaran. Yogyakarta: Media Abadi.

Wright, S. (2008). Guide to Designing Tactile Illustrations for Children’s Books. American Printing House for the Blind

Downloads

Published

09-12-2024

How to Cite

Sa’diyah, K., Sutejo, A. ., & Daniar, A. . (2024). Perancangan Desain Karakter Pada Buku Interaktif Satelit Bulan Untuk Anak Kelas 6 Sekolah Dasar. Metta : Jurnal Ilmu Multidisiplin, 4(4), 37–49. https://doi.org/10.37329/metta.v4i4.3685

Issue

Section

Articles