Tempat Peribadatan Hindu Masa Sriwijaya

Authors

  • Hudaidah Hudaidah Universitas Sriwijaya
  • Elsabela Elsabela Universitas Sriwijaya

DOI:

https://doi.org/10.37329/jpah.v6i3.1487

Keywords:

Places of Worship, Hindu, Sriwijaya

Abstract

Classical ruins in South Sumatra are often engrossed in the existence of the Srivijaya kingdom in the past. This is because the reign of Srivijaya lasted a long time from the VII century to the XIV century AD. One of the classical or Hindu influences is the Bumiayu temple in the village of Bumiayu in the Tanah Abang sub-district. The Bumiayu temple complex is a joint temple complex between Buddhists and Hindus. Based on these findings, it is interesting to study how temples for Hindu worship can coexist with Buddhist temples. The purpose is to describe the Hindu place of worship during the Srivijayan era at Bumiayu Temple. This research method uses a historical methodology. The conclusion that can be drawn is that the Bumiayu temple is a place of relics and worship of gods as well as a place of worship for the ancestors of Hindus during the Sriwijaya era.

References

Aji, W. A. (2018). Candi-Candi Di Jawa Tengah Dan Yogyakarta. Yogyakarta: Bp Isi.

Alam, B. P. (2020). Pilihan Material Bangunan pada Candi. Human Narratives, 2(1), 33-38.

Anton, H. (1993). Candi Situs Bumi Ayu, Suaka Penginggalan Sejarah Dan Purbakala Propinsi Jambi, Sumatera Selatan Dan Bengkulu.

Aris Agus, M. (2007). Tabir Peradaban Sungai Lematang. Palembang: Balai Arkeologi Palembang.

Arifin, F. (2016). Representasi simbol candi Hindu dalam kehidupan manusia: Kajian linguistik antropologis. Jurnal Penelitian Humaniora, 16(2), 12-20.

Darya, I. W. (2019). Eksistensi Gamelan Gong Gede Saih Pitu Dalam Ritual Agama Hindu Di Banjar Kebon Singapadu (Perspektif Teologi Hindu). Jurnal Penelitian Agama Hindu, 3(3), 184-190.

Dharsono, S. K. (2007). Estetika Seni Rupa Nusantara. Solo: ISI Press Solo.

Diah N, A. (2019). Nilai Keagamaan Candi Gedong I Muara Jambi Sebagai Sumaber Pembelajaran Sejarah Di SMA Aisyiyah 1 Palembang. KALPATARU Majalah Arkeologi Vol 23.

Djamari. (1993). Agama Dalam Prespektif Sosiologi. Bandung: Alfabeta

Edy, S. (2007). Budaya Indonesia : Kajian Arkeologi, Seni, Dan Sejarah. Jakarta: Rajawali Perss.

Fitriyana, N. (2015). Pura Agung Sriwijaya Palembang. Jurnal Ilmu Agama: Mengkaji Doktrin, Pemikiran, dan Fenomena Agama, 16(2), 147-166.

Gunarta, I. K. (2019). Transformasi Tabuh Rah Menjadi Tajen Di Desa Adat Batur Rening Kecamatan Abiansemal Kabupaten Badung Propinsi Bali: Kajian Teologi Hindu. Jurnal Penelitian Agama Hindu, 3(2), 127-134.

Guntur. (2004). Ornamen Dalam Perspektif Kebudayaan. Jurnal Seni Rupa STSI Surakarta 1(1).

Gustami. (1980). Nukilan Seni Ornamen Indonesia. Jurnal Seni Wiled.

Herkovits. (1994). Kontribusi Seni Dalam Pembangunan. Jurnal Seni Wiled Tahun I.

Hudaidah. (2020). Manik-Manik Dalam Komoditi Dagang Sriwijaya. Dalam Makalah Seminar Perdagangan Masa Sriwijaya, Palembang.

Jakob, S. (2000). Filsafat Seni. Bandung: Penerbit ITB.

Lalu, M. (2015). Relief Danarca Candi Singosari – Jawi. Malang Dream Litera Buana.

Louis, G. (2008). Mengerti Sejarah: Pengantar Metode Sejarah (Terjemahan: Nugroho Notosusanto). Jakarta: Yayasan Penerbit Universiatas Indonesia.

Marthinus, D. (2020). Hindu-Buddha: Cara Masyarakat Nusantara dalam Berspiritual Sebelum Datang Islam. Jurnal Kajian Islam Interdisipliner, 5(2), 183-204.

Mandra & Purnamawat. (2018). Kajian Teologi Tradisi Keagamaan Di Situs Candi Hindu Bumi Ayu Desa Bumi Ayu Kecamatan Tanah Abang Kabupaten Penukal Abab Lematang Hilir Sumatra Selatan. Institut Hindu Dharma Negeri Denpasar.

Nino, O. (2019). Muatan Lokal Ensiklopedia Sejarah Dan Budaya. Jakarta: Lentera Abadi.

Poniman, P. (2021). Kebangkitan Penggunaan Candi Di Banyuwangi. Jurnal Penelitian Agama Hindu, 5(1), 1-12.

Ratni, N. P. (2020). Fungsi Dan Keistimewaan Makna Candi Prambanan Bagi Umat Hindu Di Indonesia. Jurnal Penelitian Agama Hindu, 4(4), 200-212.

Ratna, E. (1999). Deskripsi Arca Siwa Agastya, Suaka Peninggalan Sejarah Dan Purbakala Propinsi Jambi.

Semiawan. (2010). Metode Penelitian Kualitatif Jenis, Karakteristik, Dan Keunggulannya. Jakarta: PT Gramedia.

Sholeh. (2018). Keberagaman Masyarakat Dan Toleransi Beragama Dalam Sejarah Kerajaan Sriwijaya (Suatu Analisis Historis Dalam Bidang Sosial, Budaya, Ekonomi Dan Agama). Siddhayatra Vol. 23.

Srinindiati. (2021). Candi Bumiayu Kecamatan Tanah Abang Muara Enim Sebagai Sumber Pembelajaran Sejarah. HISTORIA: Jurnal Program Studi Pendidikan Sejarah 9(1), 35–4.

Susilawati, S., & Sukardi, S. (2018). Pengarcaan Di Candi Bumiayu Sebagai Sumber Pembelajaran Ips Terpadu (Sejarah). Kalpataru: Jurnal Sejarah Dan Pembelajaran Sejarah 2(2), 78–9.

Tanu, I. K. (2020). The Lingga Or Phallus At Kancing Gumi Temple As A Medium Of Worship For Hindus In Sulangai Village, Petang District, Badung Regency. Jurnal Penelitian Agama Hindu, 4(4), 245-254.

Tombrink, E. P. (1869). Hindoe-Monumenten in de Bovenlanden van Palembang, als bron van geschiedkundig onderzoek. Nijhoff.

Tri, M. (2000). Analisis Candi Bumiayu 3 Kabupaten Muaraenim Provinsi Sumatera Selatan. Palembang: Balai Arkeologi Palembang.

Uyun, R., Idris, M., Zamhari, A., & Ahyani, N. (2021). Tinjauan Historis Hubungan Jawa-Melayu Dalam Dunia Arsitektur Melayu Sumatera Selatan Sebagai Materi Pembelajaran Sejarah. Penerbit Lakeisha.

Wiagatma, D. (1994). Hasil Pembinaan Candi Pendopo. Muara Enim: Penerbit Kecamatan Tanah Abang Kabupaten Muara Enim.

Wiwik, S. (2018). Keragaman Perilaku Beragama. Yogyakarta: Dialektika.

Downloads

Published

06-07-2022

How to Cite

Hudaidah, H., & Elsabela, E. (2022). Tempat Peribadatan Hindu Masa Sriwijaya. Jurnal Penelitian Agama Hindu, 6(3), 151–162. https://doi.org/10.37329/jpah.v6i3.1487

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)